Nyhedsbreve 2011

Hulens og Rævegravens nyhedsbrev januar og februar 2011.

Aller først vil vi gerne ønske jer alle et godt nytår. Vi håber i alle er kommet godt ind i det nye år, det er vi nemlig.
Den 17. januar starter den kommende fusion mellem Hulen og Rævegraven, så småt op. Det er nu vi starter med at åbne og lukke sammen. Som I alle allerede er orienteret om, er den kommende åbningstid fra kl. 6.00 til kl. 16.45
Vi er bekendt med at det for nogle af jer er en forringelse af jeres gamle åbningstid, og vi vil gerne være behjælpelige med alternative institutionernes åbningstid, hvis I ikke kan få det til at hænge sammen. Der er institutioner i Charlotteager området der forsat har åbent til kl. 17.00 eller 17.30 Vi beklager selvfølgelig at nogle af jer kommer i klemme, men da fusionen er en realitet pga. en besparelse, så der er pt. ikke penge til udvidet åbningstid.

I forhold til vores fælles åbning og lukning vil det være sådan at der møder 2 voksne kl. 6.00 og 1 voksen kl. 7.00 den næste kommer kl. 7.30 hvorefter Hulebørn og voksne går over og åbner Hulehuset. Når kl. så er 15.50 lukker børn og voksne så Hulehuset og vender tilbage til Rævegraven kl.16.00  hvorefter der er 3 voksne til kl. 16.30 og herefter 2 voksne til kl. 16.45 hvor institutionerne er lukket.
Vi vil rigtig gerne vide hvad tid i afleverer/henter jeres børn de første 14 dage, så vi kan sørge for at der er ekstra tid til at tage imod og aflevere de børn der bliver berørte af den nye åbne/lukke situationen.
Vi vil frem til 30-4-2011 arbejde videre i de grupper /stuer som der hele tiden har været i de 2 institutioner.
Fra 30-4-2011 træder så den endegyldige fusion i kraft, da alle skolebørnene nu er gået ud og vi  skal fordele resten af børn og voksne i de 2 huse. Da man i Htk kommune arbejder ud fra enheder i stedet for børn, samt at pengene følger barnet, kan vi på nuværende tidspunkt ikke fortælle hvor mange børn og voksne vi bliver pr. 1-5-2011. Men vores mål er, at vi vil være 110 enheder og 15 medarbejder incl. Leder plus en køkkendame. Vi har jo pt. været så heldige at kunne ansætte en økonoma i vores køkkentimer
J hvilket vi virkelig håber, kan fortsætte efter den endelige fusion.

Den 21-1-2011 til den 23-1-2011 drager alle fastansatte personaler på personaleweekend. Det betyder at vi kører fra Hulen/Rævegraven kl. 15.00 den 21-1-2011. Vi henstiller til at alle henter deres børn inden kl. 15.00 de af jer der ikke kan nå at hente denne dag inden kl.15.00 bedes give Marianne eller Susanne besked. Vi vil herefter sørge for, at der så er vikarer frem til kl. 16.45 til at passe de sidste børn.  Vi har planlagt denne weekend for at lave den kommende vision for den nye institution, samt årets kommende læreplan.
Det er også her at personalet vil få mulighed for at lære hinanden rigtigt at kende, samt videre udvikle det kommende samarbejde, og her kan de fælles pædagogiske holdninger også bliver diskuteret.  Vi glæder os til at komme tilbage med en masse ny viden om hinanden og arbejde sammen med jer og jeres dejlige børn, om den kommende fusion.
J
Vi vil i starten af foråret invitere til et forældremøde hvor vi forhåbentlig har en masse posetive erfaringer.

HULEN

Vuggestuen vil vi i januar og februar arbejde videre med sang og musik.
Vi vil lave rytmik og have fokus på bevægelse. I februar starter forberedelsen til fastelavn og vi vil i denne periode lave ting hvor vi bruger vores finmotorik.

I børnehaven vil vi forsat arbejde med kulturelle udtryksformer.

På rød stue skal vi lære månederne at kende, vi har fundet en gammel kalender og vi vil snakke om de gamle navne for månederne, Vi er gået i gang med projekt læs-læs-læs som er et projekt der vil køre resten af den tid de store børn går i børnehave.
i februar starter vi så småt med fastelavn, vi skal lave masker og lege om fastelavn.

På blå stue taler vi også lidt om månederne, og vi vil også læse bøger der passer til vores alders gruppe, og så skal vi forberede fastelavn, med fokus på finmotorikken

Læs-læs-læs projektet er i tråd med kommunens nye læsepolitik.

Maddage for Hulen er:
Den 26 januar. hvor børnehaven vil lave mad til hele huset.
Samt den 16 februar. hvor børnehaven laver mad til hele huset.

Vi ønsker alle jer der har fødselsdag i januar og februar tillykke med fødselsdagen vi håber i får en rigtig rar dag J

Til sidst vil vi byde Lukas og hans familie velkommen i Hulens vuggestue den 1-1-2011 vi håber i bliver lige så glade for at være her som vi er.

RÆVERGAVEN.

Vuggestuen vil i januar forsat arbejde med sang og musik og rytmik. Så starter vi et bog projekt op hvor vi hver dag vil kikke i billedbøger, vi vil sammen med Hulen indkøbe en bogkasse hvor vi kan skiftes til at have den fremme som tilbud til børnene, dette gør vi for at udvikle børnenes sprog og sprogforståelse. Så de senere når de starter i skole er mere parate til at læse.
Senere skal vi i gang med at arbejde med finmotorikken da vi skal prøve at klippe masker til fastelavn. Så er det os der skal lave mad til hele huset det gør vi den 7 februar. Menuen er hemmelig

Lille gr. arbejder videre med at lære at gå i børnehave. Det går rigtigt godt for de nye små, vi har flyttet op og de er super dygtige til at gå i børnehave. Vi vil i de kommende måneder arbejde med relationer med fokus på fællesskab. Så er vi jo med i projekt læs-læs-læs så derfor vi vil lave et læseværksted, hvor små grupper hver dag får historie.

 I mellem gr. arbejder vi forsat med relationerne til hinanden. Vi øver os i at sidde mange sammen og vente på tur, det kan godt være svært når man er 4 år og har en masse at sige, hvis der så er 3 børn før det bliver ens tur, er det endnu mere svært. Men øvelse gør mester og de er faktisk blevet rigtig gode til det.
I mellem gr. starter vi også læseværksteder op på samme måde som lille gr.
Midt i februar går vi så i gang med at forberede fastelavn vi tale om fastelavnsdragter og om forskellige masker, og vi skal nok lave en masse spændende ting.

Stor gr. har fokus på skole og det nye store der snart skal starte, fra uge 2 kommer Yvonne fra børnehaveklassen hver tirsdag eftermiddag og vil lave nogle førskole ting med os.
Vi vil forsat læse hver dag og vi er også med i projekt læs.læs-læs hvor vi læse en bestemt bog hver uge.  Hvis i vil vide mere om læs-læs-læs så spørg Mette.
Så skal vi i gang med at svømme og ud i trafikken i større gr. Vi ved endnu ikke hvad dag det bliver men vi regner med at børnene kommer af sted 8 gange i alt I får nærmere  besked.
Så er det os der i januar skal lave mad til hele huset det gør vi den. 20 januar. menuen  hjemmelavet kyllingeburger og hjemmelavet pomfrits
J

Maddag i Rævegraven er: 20 januar og 17 februar

Til slut ønsker vi alle børn der har fødselsdag i januar og februar tillykke med dagen. Vi håber i før en dejlig dag J

Hilsen Hulen / Rævegraven

 

 

 

Rævegravens og Hulens nyhedsbrev maj 2011.

Nu er foråret endelig kommet, og med forår kommer sol. Da vi har meget sol på vores legeplads, beder vi jer allerede nu smøre jeres børn med solcreme hjemmefra. Samt have en solcreme liggende i jeres barn kasse.
Vi ved at nogle er modstander af solcreme så hvis dit barn er et af de børn, der ikke må få solcreme på, så vær søde at give personalet besked, samt sørge for at der er langærmet bomuldsbluser i kassen.

Vi har nu sagt farvel til alle vores store børn, og vi starter på nye gr. det betyder at jeres børn skifter grupperum og voksne. Og da der jo skal sparres i htk. har vi endnu ikke haft mulighed, for at flytte rundt mellem husene. Derfor må vi til en start beholde husene som de er. Det betyder at der vil være en vuggestue i hvert hus, vuggestuebørnene bliver i det hus de hele tiden har været i.

I Hulen vil personalet i vuggestuen være: Louise (pædagog)- Camilla (medhjælper) og Heidi (Pædagog.)

I Rævegravens vil personalet i vuggestuen være: Brigitte (Pædagog) – Medina (medhjælper) og Havva (medhjælper som vi låner fra Solhøj)

Lille gruppen ( børn årgang 08 der går i børnehave) skal til en start være i Rævegraven og de voksne er: Mette(pædagog) og Havva B (medhjælper) og Jytte (medhjælper)

Mellem gruppen. (børn årgang 07) skal til en start være i Rævegraven og de voksne er: Marianne.(pædagog) og Sevim. ( medhjælper)

Stor gruppen (børn årgang 05 / 06) Skal være i Hulen og de voksne er: Grethe (pædagog) – Lone (medhjælper) og Louise L.(medhjælper)

Vi håber at vi i løbet af 2011 vil få mulighed for at flytte vuggestuerne sammen i et hus og børnehaven sammen i et hus, men pt. har det ikke været muligt. Men da der hele tiden kommer nye løsninger, skal vi nok finde ud af det.

Maddagen i Maj, bliver den 12 maj det er vuggestuerne der laver mad til alle.

Af pædagogiske tiltag fortsætter vi med sociale relationer, det er vigtigt at børnene lære deres nye grupper godt af kende så derfor vil der ikke lave en masse ud af husene men lege meget på tværs

.
Så vi vil starte på at forberede vores sommerfest der allerede er den. 10. juni. Husk at krydse i kalenderen. Årets tema er eventyr og vi vil arbejde med eventyr på mange forskellige måder, men det meste er jo hemmeligt endnu.

Så skal vi også ønske alle der har fødselsdag i maj. Et kæmpe stort tillykke med fødselsdagen. Vi håber i får en fantastisk fødselsdag. J

Til slut vil vi byde alle nye børn og forældre der er startet i Rævegraven / Hulen velkommen vi håber i vil blive ligeså glade for at være her som vi er.

Hilsen Susanne

 

 

Sommer nyhedsbrev for Rævegraven / Hulen. 2011

Nu er vi snart ude af juni mdr. er tiden flyver af sted. Jeg vil i dette nyhedsbrev prøve at give jer de sidste informationer vi har om hvad vi skal lave de næste måneder i vores inst.

Da Lone desværre er sygemeldt, har det været nødvendigt at flytte lidt rundt på personalet, det betyder at Havva som var i Rævegravens vuggestue, de næste par uger vil hjælpe til i Hule børnehaven, i stedet for Havva får Rævegravens vuggestue så hjælp af Øzlem som skal være i her i 4 uger. Heidi er nu færdig som pædagog og vi glæder os rigtig meget til at hun igen er tilbage hver dag. J

Fra uge 27 til og med uge 31 vil der kun være åbnet i det ene hus pga., ferie, det er Rævegraven der åbner.

Maddage i sommer.

På torsdag den 23.6.2011. er der maddag denne gang er det lille gr. der står for det. Vi laver Sankt Hans bål med heks J

Den 13.7.2011 er der maddag vi hjælpes på tværs af grupper.

Den 17.8.2011 er der maddag denne gang er det stor gruppen der laver mad.

Vi vil i løbet af sommeren lave temaer på tværs af huset, der vil være en vand uge, en indianer uge en uge med gamle lege, en maler uge og en natur uge. Kik på tavlen ved indgangsdøren der vil være informationer om hvad vi laver J

Vi vil i det omfang det kan lade sig gøre tage på små ture i området, og til zoo.

Vil også være sammen med de andre inst. i området og lave lege sammen på tværs af inst. Vi opfordre derfor til at de børn der kommer i sommer er her senest kl. 9.30

I sommerferien vil det være Mette – Louise og Camilla der er vikar i huset. Alle 3 er piger der kender husene godt.

Vi oplever i øjeblikket at mange børn, mister sko og tøj. Derfor beder vi jer være ekstra opmærksomme på, om i har navn i alt, samt tjekke om i har fået noget med hjem, som ikke er jeres. Men bare af samme mærke, som i selv har købt og derfor måske ikke har lagt mærke til, at nu har i pludselig 2 stk. af samme ting. De ældste børn i Hulehuset syntes også i øjeblikket at det er sjovt at kaste deres ting over hegnet, vi har talt meget om at det vil vi ikke have, i må gerne tage en snak om det hjemme også.

Så ønsker vi alle børn der har fødselsdag i juni, juli og august 1000 gange tillykke med jeres fødselsdag, vi håber i havde / får en fantastisk dag.

Så byder vi Maja og hendes forældre velkommen i Rævegraven / Hulen. Vi håber i bliver lige så glade for at være her som vi er.

God sommer til alle fra Susanne.

Næste nyhedsbrev kommer til september.

 

 

 

 

 

Rævegravens og Hulens nyhedsbrev for september og oktober 2011.

 

 

Kære alle.

Så er sommeren slut, og vi går ind i efteråret, vi henstiller til, at I igen huske regntøj og gummistøvler.

Vær søde at skrive navn i, på den måde sikre I også, at I får jeres eget barns ting med hjem. Vi har desværre flere børn der har mistet tøj og sko. Så husk navn i alt det hjælper os og jer selv rigtig meget.

Evaluering af sommersammenlægningen.
I der har været her hele sommeren har oplevet uger med få børn og mange voksne og uger med få voksne og mange børn.

Dette skyldes at der desværre var mange der lavede om på deres ferie eller måtte lade være med at holde ferie.
Det betød at vi eks. i uge 27 skulle være 37 børnehave børn og vi var max 27 for vuggestuen var der tilmeldt 18 og der var 7
Den anden vej rundt betød det at, i uge 31 var der 20 vuggestuebørn og der var tilmeldt 16.

Og der var 37 børnehavebørn og tilmeldt 30.

Så hvis, i syntes fordelingen af personalet i sommer har været usammenhængende, med mange nye vikarer, så er det derfor.

På personalesiden er der også sket forandringer over sommeren. Lone der var sygemeldt inden ferie, er udlånt til børnehaven Flinteby. Til stor gr. har vi så ansat en ny pædagog hun hedder Christina og starter torsdag den. 1. september. Hvilket vi alle glæder os til.

I uge 35 starter oprydningsarbejdet af den forurenede jord i Rævegraven Der vil blive indhegnet så børnene, ikke kan komme i nærheden af opgravningen, af den forurenet, jord. Det tager ca. 14 dage, i de 14 dage, vi vil kun benytte os af Hulens legeplads.

Maddag: Tirsdag den 6. september, Rævegravens vuggestue laver bålmad.

Menu. Suppe med flute

Maddag: Onsdag den 5. oktober, Hulens vuggestue laver mad.

Menu. Kommer senere.

Onsdag den 19. september kommer fotografen.

 

Fra september måned begynder storgr.at besøge børnehaveklasserne, vi skriver på tavlen hvilken dag de skal af sted, vi skal nok skrive det i begge huse. Så jer der ikke henter eller aflevere i Hulen også får besked. Der vil være 4 besøg over efteråret og vinteren.

Ellers fortsætter alle grupper med at arbejde med sociale kompetencer og positive relationer børnene imellem.

Vi byder Emilie, Lana og deres familier velkommen i vores huse,vi håber i bliver lige så glade for at være her som vi er.

Til slut ønsker vi alle børn og voksne tillykke med fødselsdagen, hvis I har fødselsdag i september eller oktober mdr.

Susanne

 

 

 

 

 

Rævegravens og Hulens nyhedsbrev november og december 2011.

Vinteren kommer snigende og nogle dage er det rigtigt koldt, derfor er det vigtigt at, I sørger for at jeres børn har huer og vanter, samt indesko med. HUSK navn i børnenes ting, de fleste børn har nemlig samme hue vanter osv.

I år, har høje Taastrup kommune valg, at valget til bestyrelsen kan udskydes til maj 2012, i stedet for sidst i oktober. Hvis vi / I vælger at I hellere vil have valg nu, betyder det ikke at der så ikke skal holdes valg i maj. Det skal der under alle omstændigheder. Da valget til bestyrelsen for fremtiden skal vælges i maj.

Derfor har den siddende bestyrelses givet tilsagn om at forsætte arbejdet indtil maj, dog med nogle justeringer. Louise Munk og Anita Andersen træder ud allerede her i oktober og ind på de ledige pladser rykker vores 2 suppleanter. På denne måde behøver vi ikke indkalde til en ekstra generalforsamling, men kan forsætte bestyrelsesarbejdet og så vælge den nye bestyrelse, i maj.

Hvis nogle af jer forældre ønsker at vi skal afholde de 2 valg altså både i nov. og i maj, skal I henvende jer til Susanne, som så vil sørge for at indkalde jer til generalforsamling, den 3. nov.

Hvis der ingen tilkendegivelser kommer på at I ønsker et ekstra valg, vil bestyrelsen fortsætte til maj, hvor næste generalforsamling med valg, finder sted.

I vores Institution sker der i øjeblikket rigtig mange ting. Vi har fået den nye flisegang som alle børn og voksne er rigtig glade for. Den 2/11 kommer elektrikeren og laver det orienteringslys som vi er blevet lovet. Det bliver godt da der allerede, er meget mørkt når vi går over om morgenen.

Inden udgangen af dec. vil vuggestuerne være flyttet over i Rævegraven og børnehavebørnene vil alle flytte til Hulen. Dog vil vi lave en småbørns gr. i Rævegraven, hvor de børn der er lige i overgangen til børnehaven skal gå.

Vi ved I og jeres børn, har haft et turbulent år i forhold til at flytte frem og tilbage. Vi vil forsøge at gøre det så gnidningsløst for jer som muligt, det betyder at det er personalet der flytter med børnene, den dag dette skal gøres.

Vi syntes selv at vi til trods bump på vejen har fået en super dejlig institution. og legeplads, hvor børn og voksne trives. Og husk, er der noget i undre jer over, så kom endelig og spørg, Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar.

Vores gamle navne og adresser nedlægges fra 31-12-2011 og fra 1-1-2012 kommer vi til at hedde

Børnehuset Universet.

Bomager 16

2640 Hedehusene

Tlf. 43 35 34 30

I børnehuset universet vil der være et børnehavehus og et vuggestuehus.