Nyhedsbreve 2013

Nyhedsbrev for januar og februar 2013.

 

Kæreste store og små.

Vi ønsker jer en rigtig glædelig og et super smukt nytår, med tak for alt samarbejde i 2012.

Først lidt praktiske oplysninger:

Da vi jo af praktiske grunde skal gå fra vuggestuehuset til børnehavehuset til kl. 7.30,

har vi besluttet at fra 1.1 2013 vil morgenmaden slutter 7.15. De børn der ikke er færdige med at spise kan få lov til at sidde og spise færdigt indtil 7.30 men morgenmadsvognen fjernes kl. 7.15

Vi kan ikke nå at åbne børnehavehuset til kl. 7.30, hvis vi ikke stopper morgenmaden kl. 7.15.

Vi har været så heldige, at få lov at beholde Amanda i Havva`s ( fra månestuen) sygeorlov. Havva er sygemeldt indtil hun skal gå fra på barsel til februar. Ülkû fortsætter i Medinas barsel også frem til februar. Medina kommer dog først tilbage til påske, da hun skal afholde ferie.

Så har vi været så heldige at kunne ansætte en 37 timers pædagog fra 1-1-2013. Vores nye pædagog hedder Julie og hun vil starte i lille gr. I børnehavehuset. Jeg håber I vil tage rigtig godt imod hende.

Fra januar og frem til 1. maj kører vi nye vuggebørn ind, det betyder samtidig at nogle af vores mini gr. børn flytter over i det store børnehavehus. Der vi nok blive lidt trangt i en overgang, men fra 1. maj har vi god plads igen, når de kommende skolebørn starter i sfo. ( på intet tidspunkt, vil der være flere børn end der er kvadratmeter til.)

Overordnet læreplan for første halvår 2013 er sprog. Det betyder i praksis at vi beskæftiger os med sproget gennem alt hvad vi laver.

I januar og februar sætter vi fokus på kroppen, stadig med sproget, som det overordnet .

Hold øje med opslag fra dit barns gruppe, på den måde kan du følge med i den læring der foregår omkring sprog og krop.

Der er indkøbt 2 ladcykler og 6 ipad`s til institutionen. Vi håber, at vi i 2013 kan supplere med yderlig 5 ipad`s.

Ikke fordi børn skal sidde bag en skærm og spille. Men fordi der er rigtig meget læring i at kunne bruge de elektroniske redskaber.

Samt relationen man har med de andre børn og voksne, som man arbejder sammen med, når ipaden benyttes.

Har nogen af jer nogle spørgsmål svarer vi gerne.

I 2012 indbetalte i børnehaveforældre ca. 4000 kr. til eftermiddagsmad

Hvis alle havde betalt, ville der være betalt 20.000 kr.

Ud fra dette kan alle nok forstå at forældrerådet har måtte træffe nogle beslutninger. Så i januar prøver de at hænge kuverter op igen som før i tiden.

Samtidig er der stadig mulighed for at indbetale på forældrerådets konto.

Konto nr. 6819 1032330 beløbet er 100 kr. pr. 3. måned.

Vi ønsker alle der har fødselsdag i januar og februar Stort tillykke fra os.

Velkommen til alle nye børn og forældre der starter i Universet, vi håber i bliver lige så glade for at være her som vi er. J

Gigtig glædelig jul samt et gostnytår til jer. Hilsen Susanne.

 

 

 

 

 

Børnehuset Universets nyhedsbrev for marts og april 2013.

 

Så er foråret startet, selv om det stadig er koldt kan vi jo godt mærke at varmen kommer snigende. Og vi glæder os allerede til at være meget mere ude.

 

Vi har en del børn der mangler tøj og sko. Vil i være søde at tjekke om i har noget derhjemme der ikke tilhører jer. SAMT BLIVE MEGET BEDRE TIL AT HAVE NAVN I ALT, også på madpakkerne.

 

Som mange af jer nok allerede ved har der været en omrokering blandt områdeledere og områder. Denne omrokering skyldes bl.a. at Helle Lundstein som oprigtigt var område 1 områdeleder, blev lånt ud til rådhuset for et år siden. Vi har i det forløbne år derfor haft Jette Aistrup, som også var leder i område 2, til at varetage opgaverne der ligger på områdeplan.

I mellemtiden har Høje Taastrup kommune bestemt at vi alle skal arbejde med morgendagens børne- og unge liv. Et tiltag der sikrer inklusion af den enkelte, samt binder overgangene sammen mellem inst.-sfo-skole-klub, og videre til en ungdomsuddannelse. Hvilket vil betyde at vi i den sidste ende får flere unge mennesker der får en ungdomsuddannelse.

 

Alt dette kommer for vores hverdag til at betyde, at vi ikke længere hører under område 1 og Helle Lundstein, da man har valgt ikke at ansætte nogen ny område leder i stedet for Helle Lundstein, som skal forblive på rådhuset som administrativ leder.

De 4 områdeledere der er tilbage i de kommunale inst. Skal derfor fremover samarbejde med to skole distrikter. Det betyder at de inst. der hører til Charlotteskole-distriktet fremover hedder område 4 og har Karina Carstensen som områdeleder. Karina Carstensen er også områdeleder for Selsmose området og daginstitutionen Åen i Sengeløse. I alt er vi 10 institutioner under Karinas ledelse.

 

Områdeleder

Karina Castensen har tlf. 43 35 36 33 / 29 60 90 66

 

Derudover er vi så heldige i Børnehuset Universet at vi skal energirenoveres. Det betyder at vi skal have helt nyt tag, døre og vinduer. Hvilket for børn og voksne betyder at vi ikke kan være i husene mens dette står på. Vi skal derfor genhuses i Kastanjebo som er dagplejehuset der ligger mellem vuggestuehuset og børnehavehuset. Arbejdet går i gang i begyndelsen af maj og vi starter med vuggestuehuset derefter er det børnehavehuset’s tur. Ombygningen kommer til at tage ca. 3 mdr. pr. hus.

Vi vil indkalde jer til et orienterende forældremøde i slutningen af april eller starten af maj, lige så snart vi med sikkerhed kan fortælle jer hvordan det hele kommer til at spænde af.

 

Nyt om personalet:

1.3.2013 var Sevim så heldig at komme ind på uddannelsen som Pau- studerende, så Sevim skal være fuldtidsstuderende de næste 16 mdr.

Pr. 1.4. 2013 kommer Medina tilbage fra barsel, Medina skal være i den gruppe der er årgang 10.

 

 

Vuggestuehuset:

 

I vuggestuehuset vil vi lave påskepynt. Solen/minigruppen vil også så karse.

Vi håber på godt vejr så vi kan komme ud og lege på legepladsen. Og cykle nogle ture i området på vores nye cykler.

Vores nye tema som vi starter med i marts måned er dyr.

Nogle af børnene fra minigruppen, skal starte i den store børnehave, så vi vil bruge noget tid på at være derovre. Og nogle børn fra vuggestuen skal starte i minigruppen, så dem vil vi også begynde at køre ind. Vi får også nye børn udefra som vi skal køre ind.

 

Børnehavehuset :

 

Vi laver påskepynt og sår karse. Og synger påskesange.

I lillegruppen skal de lave ”her bor jeg”. De går skiftevis hjem til hver enkelt barn og tager et billede af barnet foran hoveddøren. Billederne vil komme op og hænge på stuen.

Gruppen vil blive delt så dem der skal gå sammen i lillegruppen, mellemgruppen og storegruppen kommer ud på de rigtige stuer.

Mellemgruppen laver ”trin for trin” og storegruppen laver skoleting sammen med læreren fra skolen, som kommer hver tirsdag i en periode.

 

Vi siger velkommen til Frida, Safa, Tayler, Muhammed, Emilia og Mohammed som starter i vuggestuehuset.

Vi håber I bliver ligeså glade for at være her, som vi er.

 

 

 

 

 

Universets nyhedsbrev sommer 2013.

Det er sommer…Juhuuu!!!! Endelig blev det sommer og det betyder jo at vi skal have solcreme på. Børnene skal være smurt når de kommer og vi smører dem igen efter frugt. Vi sørger selvfølgelig for at børnene ikke leger direkte i solen mellem kl. 12-15. Det vil også være en rigtig god ide at have en solhat eller kasket med. (Husk navn i).

Selvom det nu er sommer, så er det vigtigt at børnene har tøj med til ”alt” slags vejr. Den danske sommer byder jo ofte på en masse regn, så HUSK regntøj, gummistøvler og skiftetøj.

Da vi jo skal energirenoveres er vi desværre nød til at aflyse vores årlige sommerfest. Der vil i stedet blive holdt indvielsesfest når vuggestuehuset er færdigt og i børnehaven vil der blive holdt fællesspisning i de forskellige grupper. Mere info herom kommer på et senere tidspunkt.

D. 14.06.13, flytter vuggestuehuset over i Kastanjehuset/Dagplejehuset.

Denne dag, skal forældre til vuggestuebørn og forældre til minigruppebørn, tømme deres børns garderober og tage alt med hjem. Vi flytter tilbage til vuggestuehuset i uge 36.

Her i Universet er vi slået sammen fra uge 27. Det betyder at vi åbner i Kastanjehuset, hvor vuggestuebørn og minigruppebørn bliver. Børnehavebørnene går senere over i børnehavehuset og er der i løbet af dagen. Hen på eftermiddagen samles vi så igen i Kastanjehuset. De nøjagtige tider for den kommende uge vil blive skrevet på yderdøren, hver fredag.

I løbet af sommeren vil der foregå en helt masse her i Universet.

Hver uge vil have et tema:

Uge 26: Vand.

Uge 27: Kreative aktiviteter.

Uge 28: Bageuge.

Uge 29: Motorikuge.

Uge 30: Dyreuge.

Uge 31: Vand.

Uge 32: Indianeruge.

Uge 33: Sanseuge.

Derudover er vi gået i gang med at arbejde med den nye læreplan, som er ”Kultur og kulturelle udtryksformer”.

I juni og juli vil vuggestuegrupperne og minigruppen arbejde med forskellige kreative aktiviteter.

Der vil bla. blive:

· Male med kroppen.

· Male på staffelier på legepladsen.

· Male på sten.

· Lege med stiftmosaik.

· Bygge landskaber i sandkassen.

· Sætte børnene i gang med at lege rollelege.

· Lave små rollespil over sange med fagter.

I juni og juli vil børnehaven beskæftige sig meget med udeleg, med det formål at børnene lærer hvad de kan bruge naturen og de materialer de finder derude til. Børnene bliver bevidste om hvilke processer der sker i naturen om sommeren.

Vi vil tale med børnene om -og opleve hvilke processer der sker i naturen. Alt bliver grønt og frodigt. Der vil blive plantet sommerblomster. Vi taler om hvilken indflydelse solen, varmen og vandet har.

Der vil blive arbejdet med solen iforhold til at børnene skal have solcreme på, at gå i skygge når solen står højt på himmelen, at vi skal have hat på og huske at drikke masser af vand. Hvilken slags tøj skal vi have på om sommeren.

Vi går ture i lokalområdet, bla. går vi ned og fodre ænder, leger på forskellige legepladser og besøger de andre institutioner.

Vi tager på lidt større ture, feks zoologisk have.

Vi bliver mere bevidste om sanserne, ved at føle, lugte, mærke, se og hører.

Vi vil bruge materialer vi finder i naturen til at lave kreative aktiviteter med. Vi vil male på sten, lave kranse af blade, male med ”sand” og alt muligt andet.

Maddag i juni vil være tirsdag den 18. juni og det er mini- og lillegruppen der laver mad.

Maddag i juli vil være den 24. juli og det er Månestuen og mellemgruppen der laver mad.

Maddag i august vil være den 21. august og det er Stjernestuen og storegruppen der laver mad.

Vi ønsker alle dem der har fødselsdag i løbet af sommeren, et KÆMPESTORT TILLYKKE!!

Og så siger vi velkommen til alle nye børn og deres forældre. Vi håber I bliver rigtig glade for at være her.

Rigtig god sommer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Børnehuset Universets nyhedsbrev for september og oktober 2013.



Først en tak til alle jer der kom og gjorde vores fernisering og mit jubilæum til en rigtig hyggelig dag.


Som i alle efterhånden ved er renoveringen af vuggestue huset ved at være færdig, det betyder at børnehavehuset er begyndt at blive pakket ned, og den 11-9 er det så flyttedag, Børnehavepersonalet vil derfor denne dag have travlt med at flytte alle de ting der skal bruges de næste 3 mdr. og derfor skal flyttes med dem over i det ny renoveret vuggestuehus. Vuggestuebørnene og mini gr. Vil forsat blive i Kastanjebo.

Da det er vigtigt for os at vide hvor mange vikarer vi skal bruge til at passe børnehavebørnene d. 11-9 vil vi rigtig gerne vide om der er nogle børn der holder fri og hvis jeres barn kommer så hvad tid det kommer og hvad tid i henter.

Dette vil være en meget stor hjælp for planlægningen, så hvis i vil bakke op om dette vil jeg være meget glad. På forhånd tak.


Hvis og så frem at renoveringen af børnehavehuset går lige så glat som det har gjort i vuggestuehuset, vil børnehavehuset flytte tilbage søndag den 8. december og vuggestuehuset vil flytte tilbage mandag den 9. december.


Og hvis alt går efter planen afholder traditionen tro julefest den 13. december.


I efteråret og den kommende vinter vil en del af personalet være på uddannelse, Høje Taastrup kommune har at kompetenceløfte det pædagogiske personale fra universet er det i første omgang Camilla,(stjernerne) Heidi, (stjernerne) Mette, (Stor gr.) Julie; (mellem gr.) og Marianne, (stor gr.).

For nogens vedkommende er det enkelte dage og for andre er det forløb på 3 til 6 uger. Der er fuld vikardækning under kurserne. Der vil selvfølgelig blive sat billeder op af de nye vikarer der starter.


Det har været en fantastisk sommer og der har været rigtig mange spændende projekter i gang på tværs af aldersgrupper, har i ikke allerede set billeder og evalueringer kan det anbefales at kaste et blik på dette.

Nu hvor efteråret snart står for døren, beder jeg jer huske at børnene skal ha tøj med til årstiden.

Fra september måned har vi igen været heldige at få lov at låne tumlesalen, det betyder at børnehavehuset kan benytte den om mandagen fra kl. 12.00 og vuggestuehuset kan benytte den fredag fra kl. 9.00 vi vil tage af sted i så grupper, så hold øje med tavlen hvor der vil stå hvem der skal af sted.


I løbet af sommeren og her i efteråret har vi modtaget og modtager en del nye børn og deres familie, jeg vil her benytte lejligheden til at byde jer velkommen i universet, jeg håber i bliver lige så glade for at være her som vi andre er. 

Tilslut et stort tillykke til alle de børn og voksne der har fødselsdag i september og november.


MADDAGE: September 19/9 mini og lille gr. laver mad. Oktober 22/2 månen og mellem gr. Laver mad.


Husk fotograf den 17.9.13



Rigtig dejlige efterårs hilsner til jer alle.

Susanne