Eventyr

Eventyr uge 31.

 

Formål:

 

 

Formålet med temaet Eventyr var at have en fantasiramme, som vi kunne udfolde flere læringsmål i.

 

Vi valgte et eventyr som børnene kendte til, nemlig eventyret om De Tre Bukke Bruse.

 

De mål, der kom i spil var dels sproget, krop og bevægelse/sanserne og det, at turde optræde for hinanden.

 

Delmål: Styrke de sociale kompetencer, bruge sproget, opsøge viden (om geder), være en del af et fællesskab og vente på tur.

 

 

Metode:

 

Aktiviteterne de enkelte dage var planlagt i god tid i forvejen og materialerne dertil var parate. Der var en tovholder fra hvert hus.

 

Mandag:

Børnehaven: Historien om de tre Bukke Bruse fortælles, vi søger efterfølgende på I-paden hvad geder spiser, og hvordan geder lyder. Historien er i forvejen lavet, så den kan hænges op på væggen og figurerne har velcro bagpå – så de er flytbare. Historien hænger hele ugen, så børnene har mulighed for at lege med den.

 

Tirsdag:

Børnehaven og minigruppen: Vi tager over en bro (dels for at blive i fantasirammen omkring de tre Bukke Bruse, vi tramper over broen – og dels for at plukke ukrudt, som vi i går fandt ud af var kosten for geder).

 

Onsdag:

Børnehaven: Vi bager ukrudtsboller af hvad vi fandt på gårsdagens tur, disse boller blev nydt om eftermiddagen.

 

Torsdag:

Børnehaven og minigruppen: Vi tog på en fantasirejse til ”Sæteren”, hvor hele vores bevægelsesapperat kom i spil, vi hoppede, kravlede, gik på line, bevægede os over/under og igennem – for til sidst at få lidt kildren i maven, da ”trolden” råbte bøh.

 

Fredag:

Børnehavens ældste børn spillede teaterstykket for de yngste børn i børnehaven og de ældste børn i vuggestuen. Her øvede vi os på dels at turde optræde overfor hinanden (skuespillerne) og dels at sidde tæt og at være koncentreret (publikum).

 

 

 

Evaluering:

 

Oplevelsen var alt i alt god, dog var der det lille minus at vuggestuen (og dermed også den voksne tovholder i vuggestuen) var ved at køre nye børn ind, dette vanskelliggjorde det fælles omkring projektet og gjorde også at det generelt var vanskelligt for vuggestuen at deltage. Derfor måtte vuggestuen deltage i det omfang det nu var muligt.

 

Mandag, hvor vi i børnehaven var inde og undersøge omkring geder var noget især de ældste gik vældigt højt op i; for mange af børnene kom det som lidt af en overraskelse at ordet Bukke Bruse dækkede over en han ged.

 

Tirsdag, hvor også minigruppen deltog – valgte vi ikke at tage HELE børnehaven med på tur, dette for ikke at gøre turen for voldsom for deltagerne, men at det var en hyggelig tur. Børnene gav udtryk for at turen havde været god – og alle børn mente at have både set og hørt trolden. Alle børn deltog aktivt i at plukke ukrudt. Vuggestuen havde ikke mulighed for at deltage i dagens tur, da nye indkøringer gjorde, at vi ikke kunne afsætte personale til at tage med børnehaven og derfor deltog kun minigruppen.

 

Onsdag, hvor børnehaven bagte boller – var alle aktivt deltagende i at forme deres egne boller, der blev både æltet og formet fantasifulde boller. Meningen var at vuggestuen også skulle forme deres egne boller, men vi var igen underbemandede til aktiviteten trods indkøringer på begge stuer, og spiste derfor kun ukrudtsbollerne til eftermiddagsfrugten.

 

Torsdag, hvor også minigruppen var med – mødtes vi på legepladsen og fik læst højt af brevet de tre Bukke Bruse havde skrevet til os. Alle gik højt op i at opføre sig som en ”rigtig Bukke Bruse” og accepterede fuldstændigt præmissen med at vi var Bukke Bruser. Da dette foregik på legepladsen, havde vuggestuen bedre mulighed for at deltage. Vi gik med børnehaven og minigruppen rundt, i det omfang vi havde mulighed for, og de børn der deltog udviste stor interesse.

 

Fredag, hvor de ældste børn optrådte – var kulminationen af ugen, de store gik vældigt højt op i at de skulle lave teater for de yngre og de der var publikum, både børnehave og vuggestue, viste sig alle fra deres tålmodige side.

 

 

 

 

Det var en uge helt i eventyrets tegn, hvor vi også havde rigtigt mange andre elementer i spil, vægtæppet er blevet hængende i Storegruppen og børnene leger stadig med det.