Tilsynsrapport for Daginstitutionen Universet - december 2024
1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune
Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.
Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.
Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.
Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, har ledelsen blot ansvar for at tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.
Hvis tilsynet finder, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. I dette tilfælde sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, følges op på aftalerne i handleplanen og at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det vil fremgå af rapporten, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.
Hvis tilsynet finder, at der er anledning til alvorlig bekymring er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.
2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet
Dagtilbudstype: Universet er et kommunalt dagtilbud, der er en del af Klynge G sammen med dagtilbuddene ABC, Solhøj og Trille-Tumle.
Forældresamarbejde: Klynge G har en forældrebestyrelse.
Deltagere ved tilsynsdialog:
- Tilsynsførende Susan Blaabjerg
- Klyngeleder og pædagogiske leder Susanne Henriksen
- Fagligt Katarina Høst
- Fagligt Fyrtårn Mette Kvistgaard
- Sprogvejleder Brigitte Beinert
- Sprogvejleder Marianne Nexø
Tilsyn:
Ordinær tilsynsdialog med ledelse og medarbejder, svarende til tilsyns år 2 i tilsynsperioden 2024-25.
3. Samlet konklusion på tilsynet
Tilsynsdialogen har ikke givet anledning bekymring. Men enkelte opmærksomhedspunkter:
Det forventes, at der udarbejdes skriftlige fokuspunkter for de børn, hvis sprogvurdering har vist behov for en sprogunderstøttende indsats.
Det forventes at dagtilbuddet følger op på de fokuspunkter der afventer opfølgning.
4. Dagtilbuddets fokus for udvikling
Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.
Udviklingsfokusset er under udarbejdelse, der vil linkes hertil så snart det er færdiggjort.
5. Bemærkninger med relevans for tilsynet
Klyngeleder/pædagogiske leder for Universet har i en længere periode understøttet et dagtilbud, der stod uden pædagogisk leder. Dette har bevirket, at hun har haft begrænset tid i Universet.
6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)
Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.
Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.
7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.
Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:
Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
7A. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har på deres personaleweekend arbejdet fokuseret med kvalitetsudvikling. Derudover danner denne arbejdsweekend rammen om deres arbejde med deres pædagogiske praksis. Dagtilbuddet giver udtryk for, at det har styrket deres sociale kapital og psykologiske tryghed og er medskabende omkring rammerne af deres feedforward og feedback kultur. Det er med til at gøre den daglige kommunikation lettere og giver mere samstemte voksne, der har kendskab til hinandens metoder og metodelofter.
Den pædagogiske leder har varetaget ledelsesopgaver i et andet dagtilbud i en periode, og giver udtryk for at Universet har været underlagt svingdørsledelse. Personalerepræsentanterne giver udtryk for, at de har følt, at den pædagogiske leder har været kontaktbar og har kunnet understøtte når det har været nødvendigt.
8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.
Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv
Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
- Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
- Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.
- Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.
8A. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har siden sidste tilsyn arbejdet fokuseret med børns leg. Medarbejderne arbejder blandt andet med legemanuskripter i mindre grupper og er fortsat i proces.
Dagtilbuddet har arbejdet med at sikre, at de fysiske læringsmiljøer er indrettet hensigtsmæssigt, så de understøtter børnenes lege med og uden voksendeltagelse.
Dagtilbuddet har arbejdet aktivt med at minimere Visuel støj.
8B. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet arbejdede i personaleweekenden systematisk med praksis. De laver opdelinger af børnegrupper med udgangspunkt i data og tid til sparring på tværs med fælles refleksioner. Der aftales fælles overordnede temaer og LAHOPL (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb).
Aktionslæringsmodeller benyttes når det giver mening og der øves videre, således det kan understøtte processer lokalt på stuerne. De overordnede modeller for hele dagtilbuddet udarbejdes i fællesskab.
8C. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet giver udtryk for, at de årligt styrker deres arbejdsfællesskab på personaleweekenden, hvor de har mulighed for at se på dagtilbuddet som en samlet enhed med en fælles rød tråd samt en fælles pædagogisk udviklingsplan. Dette sikrer, at de enkelte stuer ikke tager udgangspunkt i egne behov, men ser på hvorledes arbejdsopgaverne lykkedes bedst muligt for hele dagtilbuddet.
9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.
Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.
Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på: dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.
9A. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet fortæller, at de får sprogvurderet børnene, og at de selv oplever, at deres data fra 2024 er mere retvisende, og at de opdaterer disse årligt omkring børnenes fødselsdag for at sikre, at de kender barnets nærmeste udviklingszone.
9B. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre
Vurderingen giver anledning til følgende forventninger:
Det forventes, at der udarbejdes skriftlige fokuspunkter for de børn, hvis sprogvurdering har vist behov for en sprogunderstøttende indsats.
Det forventes at dagtilbuddet følger op på de fokuspunkter, der afventer opfølgning.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har en del børn, hvor der mangler skriftlige fokuspunkter, derudover er der en del fokuspunkter, der ikke er opdaterede.
Dagtilbuddet kender til procedurer omkring sprogstimulering og afholder vejledning og samtaler med forældre.
Der har været afholdt forældremøde omkring, hvordan man arbejder med at udvide børns sprog, og hvor vigtigt understøttelse og italesættelse er i den forbindelse.
9C. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets forpligtelser i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har ikke børn i dette tilbud på nuværende tidspunkt.
9D. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har selv taget initiativ til at arbejde med NEST- principper og oplever, at det har en positiv effekt på børn og medarbejdere i overgangssituationer.
Dagtilbuddet benytter sig blandt andet af visuel understøttelse og oplever, at det understøtter børnene i hverdagens rutiner og aktiviteter i dagtilbuddet. Hermed understøttes sprogfattige børns deltagelsesmuligheder i leg og aktiviteter.
9E. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har gennemført en vurdering af deres sproglæringsmiljø, hvor hele personalegruppen har været involveret. Dette har givet dem indsigter i, hvilke temaer, de skal arbejde videre med i den kommende tid.